Powoli zbliżamy się do wakacji,
w tym okresie odpoczynku, Matematyczne Przygody będą publikowane tylko w parzyste
piątki tzn. jeżeli piątkowa data będzie liczbą parzystą czekajcie na naszą
Przygodę.
Ćwiczenie 1 : Kolorowe zakrętki
Przygotowujemy
5 jednakowych, przezroczystych butelek lub słoików, w każdej jest inna ilość
wody.
Na
początku dajemy dziecku dwie butelki i prosimy aby wskazało, w której butelce
jest mniej wody, a w której więcej. Dokładamy trzecią butelkę i ponownie prosimy,
aby dziecko wskazało, w której butelce jest najwięcej, najmniej wody, a
następnie ustawiło je w kolejności od najmniejszej do największej ilości wody. Powtarzamy
ćwiczenie dla czterech, a następnie dla 5 butelek wody. Podsumowując ćwiczenie
pytamy: Ile jest butelek, w których jest więcej wody niż w butelce np. z czerwoną
zakrętką? Ile jest butelek, w których jest mniej wody niż w butelce z niebieską
zakrętką? Itd.
Dla
odróżnienia butelek, zamiast kolorowych zakrętek, można nakleić na nich różne,
dostępne w domu naklejki.
Ćwiczenie 2 : Psikusy
Do
zabawy wykorzystujemy butelki z wcześniejszego ćwiczenia. Ustawiamy je przed
dzieckiem w kolejności od najmniejszej do największej ilości wody. Dziecko
zamyka oczy. Rodzic zamienia dwie butelki miejscami. Dziecko otwiera oczy i
zgaduje, które butelki zostały zamienione. Powtarzamy ćwiczenie i zamieniamy się
rolami. Rodzic zamyka oczy, a dziecko zamienia miejscami butelki. W ostatniej rundzie zamieniamy wszystkie
butelki miejscami i prosimy dziecko o ustawienie ich w kolejności od
najmniejszej ilości wody do największej i odwrotnie.
Rodzic
może popełniać błędy i czekać na reakcję dziecka.
Ćwiczenie 3: Ile
jest wody, więcej, mniej a może tyle samo?
Przygotowujemy dwa jednakowe pojemniki z zakrętkami.
Mogą to być dwie przezroczyste butelki o tym samym kształcie oraz tej samej
pojemności. Na butelkach zaznaczamy markerem ten sam poziom, następnie prosimy
aby dziecko wlało wodę do zaznaczonego na butelce poziomu. Może wodę wlewać za
pomocą strzykawki lub lejka i kubeczka. Ważne, żeby dobrze się bawiło i
napełniło dokładnie wodą obie butelki do wskazanego poziomu. Następnie
zakręcamy butelki. Prosimy aby dziecko sprawdziło czy woda nie wyleje się gdy
przechylimy obie butelki. Gdy wszystko jest szczelne dziecko układa butelki
obok siebie, pytamy: W której butelce
jest więcej wody? Dziecko odpowiada, że wody w obu butelkach jest tyle
samo. Następnie prosimy, aby jedną butelkę dziecko położyło poziomo. Czy woda wylała się z tej butelki? A teraz w
której butelce jest więcej wody? Jeżeli dziecko nie udzieli prawidłowej
odpowiedzi, czyli powie, że w obu butelkach jest tyle samo wody, to znak, że
powinniśmy tego typu ćwiczeń przeprowadzić więcej, ale bez zbędnego
tłumaczenia, pozwólmy dziecku na samodzielne wyciąganie wniosków, na zabawę i doświadczanie. Zadawajmy
pytania, zmieniajmy naczynia, pozwólmy dziecku przelewać wodę z jednego
naczynia do drugiego itd.
Zajęcia z wodą są bardzo atrakcyjne dla wszystkich
naszych uczniów, nawet tych starszych, którzy dzięki doświadczeniom znajdują samodzielnie np.
wzór na objętość ostrosłupów.
Wszystko to co wytłumaczmy dziecku, lub wyręczymy je w jakiejś czynności zabierze mu możliwość samodzielnego odkrywania czy doświadczania. Naszym zadaniem (a mam na myśli rodziców jak i nauczycieli) jest stworzenie dziecku takich warunków nauki, zabawy, aby mogły samodzielnie dochodzić do pewnych prawidłowości czy zasad.
Eksperymentuj, Zrozum, Oblicz – to nasze główne
motto!
Ćwiczenie 4: Ile to
litr?
Przygotowujemy
dwa różne, litrowe naczynia oraz pojemnik z zaznaczoną litrową miarką. Dokładnie
omawiamy widoczną na pojemniku miarkę, pytamy dziecko co widzi, jakie widzi na pojemniku napisy, następnie informujemy dziecko, że wodę mierzy się za pomocą litrów.
Prosimy je aby wlało do pojemnika z miarką dokładnie 1 litr wody, a
następnie aby przelało tę wodę do pierwszego, przygotowanego wcześniej
pojemnika. Pytamy: Ile wody wlałeś/wlałaś
do tego pojemnika? Tak, dokładnie 1 litr. Powtarzamy ćwiczenie z drugim
pojemnikiem. Ile wody zostało wlane do
drugiego pojemnika? Tak dokładnie 1 litr. Czy w obu pojemnikach jest 1 litr
wody? Czy w obu pojemnikach jest tyle samo wody?
Pozwólmy
dzieciom na przelewanie wody z jednego pojemnika do drugiego, zadawajmy pytania
lub pozwólmy dziecku opowiedzieć co zrobiło i jaki jest efekt?
Możemy
pobawić się również w szacowanie, wyciągnijmy np. plastikowy kubeczek lub
szklankę i zapytajmy: jak myślisz ile wody kubeczków/szklanek zmieści się do słoika/pojemnika? Zgadujcie, a następnie sprawdźcie
swoje wyniki. To może być super zabawa dla całej rodziny!
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „
Matematyka na wakacjach”
Powoli zbliżamy się do wakacji.
Z racji wakacji zadanie konkursowe, polega na stworzeniu pracy plastycznej
„Matematyka na Wakacjach”. Jak „wygląda” Matematyka i w jaki sposób lubi
odpoczywać. W jakich miejscach mieszka, gdzie można ją znaleźć? Liczymy na
Waszą kreatywność.
Termin nadsyłania
prac 30 czerwca.
Gotowe,
sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl. Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb (oczywiście za Państwa zgodą).
Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy
na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany
adres.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz