piątek, 22 maja 2020

Matematyczna Przygoda - Czy pieniądze pochodzą ze ściany?


Pokazanie dziecku czym są pieniądze i jak umiejętnie nimi gospodarować to jedna z ważniejszych lekcji, którą może przekazać rodzic. Pieniądze są nieodłącznym elementem naszego życia, a dziecko już od najmłodszych lat zadaje pytania, dotyczące finansów. Zaproponowane ćwiczenia mają na celu zainspirować rodziców w jaki sposób nauczyć dzieci rozpoznawania pieniędzy jak również przekazać dziecku sens oszczędzania oraz zrozumieć, że pieniądze nie dostaje się ze ściany tylko za pracę.

Ćwiczenie 1:   U mamy/taty w portfelu
Siadamy z dzieckiem wygodnie na dywanie i pytamy: w jaki sposób można kupić wymarzoną zabawkę? Czy można ją po prostu zabrać ze sklepu? A czym się płaci?
Wyciągamy portfel, w którym znajdują się monety oraz banknoty. Do portfela dobrze jest włożyć również kilka drobnych przedmiotów, które nie są pieniędzmi. Mogą to być sztuczne pieniądze (zabawkowe), żeton do koszyka, pionek, pierścionek, karty stałego klienta, drobne rachunki ze sklepów…
Wspólnie z dzieckiem oglądamy zawartość portfela. Mówimy, że dzisiaj przyszedł czas na zrobienie małych porządków w portfelu. Do tego przyda nam się pomoc dziecka. Wysypujemy zawartość portfela na tacę lub dywan.
Prosimy aby dziecko przyjrzało się wysypanej zawartości i podzieliło ją na dwie części. W pierwszej z nich powinny pojawić się same monety i banknoty czyli pieniądze, którymi można zapłacić w sklepie, po drugiej stronie wszystkie te przedmioty, które nie są ani monetami, ani banknotami. Dziecko musi zwrócić szczególna uwagę na przedmioty, które przypominają prawdziwe pieniądze. Jeżeli dziecko ma kłopot z odróżnieniem prawdziwych pieniędzy od sztucznych - zabawkowych, wówczas należy je wesprzeć i pokazać jak wyglądają monety, co mają ze sobą wspólnego (orzeł, reszka). Jak zabezpieczone są banknoty? Po co wprowadzono takie zabezpieczenia? itp.


Gdy dziecko posegreguje przedmioty z naszego portfela, skupiamy się tylko na pieniądzach. Prosimy je aby podzieliło pieniądze na banknoty i monety. Pytamy jakiego rodzaju mamy monety/banknoty, czym się one różnią. Mówimy o groszach i o złotówkach oraz o liczbach, które na nich widnieją.
Prosimy aby dziecko znalazło wszystkie monety groszowe: 1gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr i 50 gr. Układamy je od najmniej do najwięcej wartej.
Następnie skupiamy się na złotówkach. Pokazujemy dziecku, że monety złotówkowe są większe od monet groszowych i mają większą wartość, czyli można za nie więcej kupić. Bardzo ważne jest pokazanie dzieciom, że liczba na monecie oznacza jej wartość i za monetę na której jest liczba 1 można kupić mniej niż za monetę na której jest liczba 2. Pytamy: za którą monetę da się kupić najwięcej?
Możemy również zapytać czy w portfelu znalazła się moneta, na której widnieje liczba 6 lub 3 lub 7…
Informujemy, że nie ma w obiegu monet o nominale 3 zł, 4 zł, 6 zł…
W zależności od umiejętności dziecka pytamy: to w jaki sposób kupić czekoladę, która kosztuje np.
3 zł?


Ćwiczenie 2 : W jakim sklepie można kupić przedmioty znajdujące się w moim domu?
Wybierzmy się na spacer po całym mieszkaniu/domu, zaczynając od kuchni. Pokażmy dziecku
warzywa i owoce i zapytajmy w jakim sklepie może je kupić? Następnie pokażmy:  mięso i wędliny – sklep mięsny, bułki i chleb – piekarnia, ryby – sklep rybny. Przechodzimy do łazienki i wskazujemy płyn do kąpieli, tusz do rzęs – sklep kosmetyczny, syrop na kaszel, leki – apteka. Pokażmy również buty – sklep obuwniczy, ubrania – sklep odzieżowy, książki – księgarni, karmę dla zwierząt – sklep zoologiczny, zabawki – sklep z zabawkami.
Podczas tego ćwiczenia starajmy się nie podpowiadać, a naprowadzać dziecko. Może ono samo odkryje rodzaj sklepu. Niech spróbuje wymyślić nazwę, wówczas może powstać świetna zabawa, pełna śmiechu i zgadywania, ale za każdym razem powiedzmy prawidłową nazwę i poprośmy dziecko o jej powtórzenie.

 Ćwiczenie 3 : Zabawa w sklep
W nawiązaniu do pogadanki o sklepach i ich rodzajach, czas na zabawę. Zaproponujmy dziecku zabawę w sklep. Dziecko może samodzielnie wybrać rodzaj sklepu, znajdźcie wówczas produkty, które są charakterystyczne dla niego. Poukładajcie je na stole lub w określonym miejscu. Następnie zastanówcie się ile wybrane produkty mogą kosztować i zapiszcie ceny na karteczkach. Kwoty powinny być dostosowane od umiejętności dziecka.
UWAGA:
W przypadku małych dzieci, które mają jeszcze problem z dodawaniem i rozpoznawaniem liczb i monet, zamiast prawdziwych pieniędzy umówcie się, że będziecie płacić dostępnymi w domu liczmanami (np. fasola,  patyczkami, drobnymi, jednakowymi klockami, wykałaczkami itp. )
Zamieniajcie się rolami, raz dziecko sprzedaje produkty, a raz je kupuje. Ustalcie zasady: ile można kupić przedmiotów na raz, jakim dysponujecie budżetem, czy stać was na kupienie najdroższego produktu w sklepie, kto podaje kwotę za kupione produkty: sprzedawca czy klient? - najlepiej jakby za każdym razem liczyło dziecko czyli: produkt 1 kosztuje 3 zł, produkt 2 kosztuje 4 zł, to ile fasolek ma dostać sprzedawca za wybrane produkty, czy w portfelu jest wystarczająca liczba fasolek, aby móc dokonać płatności?
Czy dziecko może kupić wszystkie towary ze sklepu? Dlaczego nie. A jak dostać więcej fasolek?
Może warto ustalić w jaki sposób można je otrzymać/zarobić? Czy nie jest to świetna okazja, aby porozmawiać o pracy rodziców i zapłacie za jej wykonanieJ

Ćwiczenie: 4 Zadanie domowe / Konkurs.   

Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs  "Moja skarbonka”

Aby móc kupić droższą rzecz, czasami musimy oszczędzić pieniądze. Czy wasze dziecko marzy o jakiejś zabawce lub np. wspólnym wyjściu do kina…?
Stwórzcie własną skarbonkę i zbierajcie wspólnie pieniądze! Może przyszedł czas na drobne kieszonkowe?
Pomóżmy dzieciom zrozumieć, ze pieniądze dostaje się za pracę i że trzeba nimi rozsądnie gospodarować.
Za każdym razem, gdy dziecko lub rodzic wrzuci do skarbonki jakąś kwotę, policzcie z dzieckiem ile udało się zaoszczędzić, ile jeszcze brakuje do wymarzonego wyjścia lub zabawki?

Wykonanie skarbonki:
Skarbonkę można wykonać np. z pudełka po czekoladkach, pudełka po herbacie, ale oczywiście czekamy również na wasze indywidualne pomysły. Trzeba pamiętać, że skarbonka musi mieć otwór do wrzucania pieniędzy. Im bardziej będzie kolorowa i oryginalna tym bardziej będzie zachęcać do oszczędzania.  Liczymy na waszą kreatywnośćJ. Powodzenia!
Termin nadsyłania prac 5 czerwca.  
Czekamy również na zdjęcia waszych sklepów!

Gotowe, sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl.  Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb za Państwa zgodą. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres.  
  
Wskazówki dla rodziców:  
    Brak pośpiechu  
    Poczekaj na odpowiedź  
    Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwy  


Przedstawiamy nadesłane prace:) Są wyjątkowe!!!!



GRATULUJEMY!!!!
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz