Pokazanie
dziecku czym są pieniądze i jak umiejętnie nimi gospodarować to jedna z
ważniejszych lekcji, którą może przekazać rodzic. Pieniądze są nieodłącznym
elementem naszego życia, a dziecko już od najmłodszych lat zadaje pytania,
dotyczące finansów. Zaproponowane ćwiczenia mają na celu zainspirować rodziców
w jaki sposób nauczyć dzieci rozpoznawania pieniędzy jak również przekazać
dziecku sens oszczędzania oraz zrozumieć, że pieniądze nie dostaje się ze
ściany tylko za pracę.
Ćwiczenie 1: U mamy/taty w
portfelu
Siadamy z
dzieckiem wygodnie na dywanie i pytamy: w
jaki sposób można kupić wymarzoną zabawkę? Czy można ją po prostu zabrać ze
sklepu? A czym się płaci?
Wyciągamy portfel,
w którym znajdują się monety oraz banknoty. Do portfela dobrze jest włożyć
również kilka drobnych przedmiotów, które nie są pieniędzmi. Mogą to być
sztuczne pieniądze (zabawkowe), żeton do koszyka, pionek, pierścionek, karty stałego
klienta, drobne rachunki ze sklepów…
Wspólnie z
dzieckiem oglądamy zawartość portfela. Mówimy, że dzisiaj przyszedł czas na
zrobienie małych porządków w portfelu. Do tego przyda nam się pomoc dziecka.
Wysypujemy zawartość portfela na tacę lub dywan.
Prosimy aby
dziecko przyjrzało się wysypanej zawartości i podzieliło ją na dwie części. W
pierwszej z nich powinny pojawić się same monety i banknoty czyli pieniądze,
którymi można zapłacić w sklepie, po drugiej stronie wszystkie te przedmioty,
które nie są ani monetami, ani banknotami. Dziecko musi zwrócić szczególna uwagę
na przedmioty, które przypominają prawdziwe pieniądze. Jeżeli dziecko ma kłopot
z odróżnieniem prawdziwych pieniędzy od sztucznych - zabawkowych, wówczas
należy je wesprzeć i pokazać jak wyglądają monety, co mają ze sobą wspólnego
(orzeł, reszka). Jak zabezpieczone są banknoty? Po co wprowadzono takie
zabezpieczenia? itp.
Gdy dziecko
posegreguje przedmioty z naszego portfela, skupiamy się tylko na pieniądzach. Prosimy
je aby podzieliło pieniądze na banknoty i monety. Pytamy jakiego rodzaju mamy
monety/banknoty, czym się one różnią. Mówimy o groszach i o złotówkach oraz o
liczbach, które na nich widnieją.
Prosimy aby
dziecko znalazło wszystkie monety groszowe: 1gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr i 50
gr. Układamy je od najmniej do najwięcej wartej.
Następnie
skupiamy się na złotówkach. Pokazujemy dziecku, że monety złotówkowe są większe
od monet groszowych i mają większą wartość, czyli można za nie więcej kupić. Bardzo
ważne jest pokazanie dzieciom, że liczba na monecie oznacza jej wartość i za
monetę na której jest liczba 1 można kupić mniej niż za monetę na której jest
liczba 2. Pytamy: za którą monetę da się
kupić najwięcej?
Możemy również
zapytać czy w portfelu znalazła się moneta, na której widnieje liczba 6 lub 3
lub 7…
Informujemy, że nie
ma w obiegu monet o nominale 3 zł, 4 zł, 6 zł…
W zależności od
umiejętności dziecka pytamy: to w jaki
sposób kupić czekoladę, która kosztuje np.
3 zł?
Wybierzmy się na spacer po całym mieszkaniu/domu,
zaczynając od kuchni. Pokażmy dziecku
warzywa i owoce i zapytajmy w jakim sklepie może je kupić? Następnie pokażmy: mięso i wędliny – sklep mięsny, bułki i chleb – piekarnia, ryby – sklep rybny. Przechodzimy do łazienki i wskazujemy płyn do kąpieli, tusz do rzęs – sklep kosmetyczny, syrop na kaszel, leki – apteka. Pokażmy również buty – sklep obuwniczy, ubrania – sklep odzieżowy, książki – księgarni, karmę dla zwierząt – sklep zoologiczny, zabawki – sklep z zabawkami.
warzywa i owoce i zapytajmy w jakim sklepie może je kupić? Następnie pokażmy: mięso i wędliny – sklep mięsny, bułki i chleb – piekarnia, ryby – sklep rybny. Przechodzimy do łazienki i wskazujemy płyn do kąpieli, tusz do rzęs – sklep kosmetyczny, syrop na kaszel, leki – apteka. Pokażmy również buty – sklep obuwniczy, ubrania – sklep odzieżowy, książki – księgarni, karmę dla zwierząt – sklep zoologiczny, zabawki – sklep z zabawkami.
Podczas tego ćwiczenia
starajmy się nie podpowiadać, a naprowadzać dziecko. Może ono samo odkryje
rodzaj sklepu. Niech spróbuje wymyślić nazwę, wówczas może powstać świetna
zabawa, pełna śmiechu i zgadywania, ale za każdym razem powiedzmy prawidłową
nazwę i poprośmy dziecko o jej powtórzenie.
Ćwiczenie 3 : Zabawa
w sklep
W
nawiązaniu do pogadanki o sklepach i ich rodzajach, czas na zabawę. Zaproponujmy
dziecku zabawę w sklep. Dziecko może samodzielnie wybrać rodzaj sklepu,
znajdźcie wówczas produkty, które są charakterystyczne dla niego. Poukładajcie
je na stole lub w określonym miejscu. Następnie zastanówcie się ile wybrane
produkty mogą kosztować i zapiszcie ceny na karteczkach. Kwoty powinny być dostosowane
od umiejętności dziecka.
UWAGA:
W przypadku małych dzieci,
które mają jeszcze problem z dodawaniem i rozpoznawaniem liczb i monet, zamiast
prawdziwych pieniędzy umówcie się, że będziecie płacić dostępnymi w domu
liczmanami (np. fasola, patyczkami,
drobnymi, jednakowymi klockami, wykałaczkami itp. )
Zamieniajcie się rolami,
raz dziecko sprzedaje produkty, a raz je kupuje. Ustalcie zasady: ile można
kupić przedmiotów na raz, jakim dysponujecie budżetem, czy stać was na kupienie
najdroższego produktu w sklepie, kto podaje kwotę za kupione produkty: sprzedawca
czy klient? - najlepiej jakby za każdym razem liczyło dziecko czyli: produkt 1 kosztuje 3 zł, produkt 2 kosztuje 4 zł, to ile fasolek
ma dostać sprzedawca za wybrane produkty, czy w portfelu jest wystarczająca
liczba fasolek, aby móc dokonać płatności?
Czy dziecko może kupić
wszystkie towary ze sklepu? Dlaczego nie. A jak dostać więcej fasolek?
Może warto ustalić w jaki sposób
można je otrzymać/zarobić? Czy nie jest to świetna okazja, aby porozmawiać o pracy
rodziców i zapłacie za jej wykonanieJ
Ćwiczenie: 4
Zadanie domowe / Konkurs.
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs "Moja skarbonka”
Aby
móc kupić droższą rzecz, czasami musimy oszczędzić pieniądze. Czy wasze dziecko
marzy o jakiejś zabawce lub np. wspólnym wyjściu do kina…?
Stwórzcie własną skarbonkę i zbierajcie wspólnie
pieniądze! Może przyszedł czas na drobne kieszonkowe?
Pomóżmy dzieciom zrozumieć, ze pieniądze dostaje
się za pracę i że trzeba nimi rozsądnie gospodarować.
Za każdym razem, gdy dziecko lub rodzic
wrzuci do skarbonki jakąś kwotę, policzcie z dzieckiem ile udało się
zaoszczędzić, ile jeszcze brakuje do wymarzonego wyjścia lub zabawki?
Wykonanie skarbonki:
Skarbonkę można wykonać np. z pudełka po
czekoladkach, pudełka po herbacie, ale oczywiście czekamy również na wasze
indywidualne pomysły. Trzeba pamiętać, że skarbonka musi mieć otwór do
wrzucania pieniędzy. Im bardziej będzie kolorowa i oryginalna tym bardziej
będzie zachęcać do oszczędzania. Liczymy
na waszą kreatywnośćJ. Powodzenia!
Termin nadsyłania prac 5 czerwca.
Czekamy również na zdjęcia waszych sklepów!
Gotowe, sfotografowane prace, prosimy
przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl. Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb za
Państwa zgodą. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem,
który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na
wskazany adres.
Wskazówki dla rodziców:
• Brak pośpiechu
• Poczekaj na odpowiedź
• Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi,
bądź cierpliwy☺
Przedstawiamy nadesłane prace:) Są wyjątkowe!!!!
GRATULUJEMY!!!!
Przedstawiamy nadesłane prace:) Są wyjątkowe!!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz