piątek, 8 maja 2020

Matematyczna Przygoda - Oś liczbowa, liczbowi sąsiedzi

Zapraszamy wszystkie dzieci i rodziców do kolejnej matematycznej przygody. Rozwijaj swoje dziecko z EZO w domu, baw się, wspieraj i pamiętaj, że w opisie zajęć dorosły jest partnerem dziecka!
A więc do dzieła:)

Ćwiczenie 1: Własna oś 0-20
W tym ćwiczeniu będziemy przygotowywać oś liczbową!

Rodzice mogę wybrać jedną opcję, w zależności od umiejętności dziecka:

1.     Pierwszy wariant jest dla dzieci młodszych, które nie potrafią pisać i operują zakresem liczbowym do 10. W załączeniu wysyłamy potrzebny szablon: TUTAJ
Należy wyciąć paski i zszyć je zszywaczem pośrodku (lub skleić klejem), tak aby powstało 11 okienek, następnie wyciąć liczby. Dziecko otrzymuje od rodzica kartoniki z liczbami (mogą one być poukładane od 0 do 10 lub pomieszane – decydują umiejętności dziecka).
Zadanie polega na poukładaniu liczb rosnąco, czyli od 0 do 10, a następnie  przyklejenie ich w prawidłowej kolejności w pustych okienkach.
2.     Drugi wariant jest dla dzieci starszych, które potrafią pisać i operują liczbami do 20. Należy wydrukować plik „PROSTOKĄTY” lub narysować dwa prostokąty podzielone na 11 i 10 kwadratowych części, następnie skleić je lub zszyć zszywaczem, tak aby powstało 21 okienek. Dziecko uzupełnia oś liczbową. Zwracamy uwagę, aby liczby były napisane poprawnie. Nie zostawiamy dziecka z obrazem źle zapisanej liczby (np. odwróconej).
Możemy podyskutować z dzieckiem na temat liczby okienek na osi: Masz wpisać liczby od 0 do 20, jak myślisz, ile okienek powinno znaleźć się na naszej osi, aby w każdym znalazła się dokładnie jedna liczba?
Zazwyczaj dzieci odpowiadają, że powinno być przygotowanych 20 okienek, wówczas prosimy dziecko aby to sprawdziło. Dziecko licząc okienka uzyskuje wynik 21. Wówczas pytamy, dlaczego okienek jest 21, skoro mamy wpisać liczby do 20? Musimy to sprawdzić! Czekamy aż odpowiedź padnie od dziecka, chodzi oczywiście o liczbę 0, która zajmuje pierwsze okienko.

Własna oś liczbowa, będzie wykorzystywana do innych ćwiczeń matematycznych.

Ćwiczenie 2: Skoki na osi.  Czas wypróbować naszą oś
            Dziecko wybiera ulubioną figurkę (mały rozmiar) ze swoich zabawek. Bierze ją do rączki i przesuwa ją po osi, kolejno na każdą liczbę: od 0 do 10/20, nie pomija żadnej liczby. Pierwszy skok z 0 na 1, wypowiada głośno jeden, drugi skok na liczbę 2, wypowiada głośno dwa, itd.


Następnie wraca figurką z 20/10 do 0, pamiętając o wypowiadaniu każdej liczby.

ZWRACAMY SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ, ABY LICZBY BYŁY WYPOWIADANE PO KOLEI ORAZ WYPOWIADANA LICZBA BYŁA ZGODNA Z POŁOŻENIEM FIGURKI NA OSI.

            Następnie prosimy dziecko, aby położyło figurkę na liczbie 4, 6, 9, 2, 10, 5 itp. Sprawdzamy czy dziecko rozpoznaje zadane liczby. Jeżeli nie pamięta kształtu liczby, liczymy głośno korzystając z osi i figurki i wspólnie ją znajdujemy.

Ćwiczenie 3: Sąsiadki
 Pytamy dziecko czy wie kim są sąsiedzi. Możemy trochę podyskutować o naszych sąsiadach, kim są, gdzie mieszkają. Szukamy różnych sytuacji związanych z sąsiadami, przypominamy je sobie, zadajemy dziecku pytania dotyczące tych sąsiadów. Następnie wracamy do naszej osi. Prosimy dziecko aby położyło figurkę na liczbie 5, następnie pytamy, które liczby są sąsiadkami liczby 5? Czy umiesz pokazać je paluszkiem? Czy umiesz je wypowiedzieć.
Ćwiczenie powtarzamy również z innymi liczbami, np.


·       Wymień sąsiadki liczb np. 10, 6, 13, 16, 19, za każdym razem dziecko korzysta z osi liczbowej. Kładzie figurkę na zadanej liczbie oraz wskazuje sąsiednie liczby.

·       4 i 6 to sąsiedzi jakiej liczby? Dziecko patrzy na oś i udziela odpowiedzi, jeżeli ma z tym kłopot, kładzie klocki na zadanych liczbach i wskazuje ich wspólną sąsiadkę. Kontynuujemy zadanie dla innych par liczb, np. 8 i 10, 12 i 14, 18 i 20


Ćwiczenie 4: Maskotka poznaje naszą oś
Idealnym ćwiczeniem dla naszego dziecka będzie nauczenie ulubionej maskotki poruszania się po osi. Poproś dziecko, aby przyniosło ulubioną maskotkę. Teraz czas na sprawdzenie czy nasza maskotka zna się na liczbach i na osi liczbowej. Wciel się w rolę maskotki, która przesuwa pionek/figurkę po osi i głośno liczy. Oczywiście po drodze robi różne błędy, np.
omija liczby: 1,2,3,5,6…; liczy za wolno w stosunku do skoków; podwójnie liczy liczbę na osi; zaczyna liczyć od liczby 1- pomijając 0; wypowiada jeden stojąc na liczbie 0, natomiast na liczbie 1 wypowiada dwa itp.
Twoje dziecko będzie miało idealną okazję aby powiedzieć co maskotka zrobiła źle, gdzie popełniła błąd, aby WYJAŚNIĆ, WYTŁUMACZYĆ.
Jeżeli dziecko nie zauważy błędów maskotki, może oznaczać to, że nie ma zbyt dużego doświadczenia w tym zakresie. Dlatego jest to sygnał aby wdrożyć liczenie w życie codzienne,  niech to będą sytuacje związane np. ze sprzątaniem, przynoszeniem sztućców do stołu przed śniadaniem czy obiadem. Liczenie podskoków, budowanie wież z określonej liczby klocków, spacerowanie i liczenie kroków np. od chodnika do drzewa, liczenie schodów, drzew w alejce z lewej strony/prawej strony itp. W miłej, naturalnej i niewymuszonej atmosferze.

Dziecko może również zadawać zagadki maskotce: Czy wiesz gdzie jest liczba 5, 6, 12…
Czy znasz sąsiadów liczby 9? Itp. Maskotka na początku się myli, a następnie dzięki wskazówkom dziecka udziela prawidłowych odpowiedziJ


Ćwiczenie: 5 Zadanie domowe / Konkurs.  

Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Oś liczbowa”


Zadanie konkursowe polega na sfotografowaniu własnoręcznie wykonanej osi liczbowej, na której będzie ustawiona ulubiona figurka dziecka. Powinna być ona umiejscowiona na liczbie lat naszego małego matematyka J.
Mile widziane będą zdjęcia dziecka uczącego swoją ulubioną maskotkę.
Termin nadsyłania prac do końca czerwca 2020 r.
Sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres:  biuro@edukacjaezo.pl  
 
Prace opublikujemy na naszym fb i blogu. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres:)
 
Wskazówki dla rodziców: 
       Brak pośpiechu 
       Poczekaj na odpowiedź 
       Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwy 
       Dostosuj poziom trudności do jego kompetencji
       Nie oceniaj, wspieraj!  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz