Zapraszamy wszystkie dzieci i rodziców do kolejnej matematycznej przygody. Rozwijaj swoje dziecko z EZO w domu, baw się, wspieraj i pamiętaj, że w opisie zajęć dorosły jest partnerem dziecka!
A więc do dzieła:)
Ćwiczenie
1: Własna oś 0-20
W
tym ćwiczeniu będziemy przygotowywać oś liczbową!
Rodzice mogę wybrać jedną
opcję, w zależności od umiejętności dziecka:
1.
Pierwszy wariant jest dla dzieci młodszych, które nie
potrafią pisać i operują zakresem liczbowym do 10. W załączeniu wysyłamy potrzebny
szablon: TUTAJ
Należy wyciąć paski i zszyć je zszywaczem pośrodku (lub
skleić klejem), tak aby powstało 11 okienek, następnie wyciąć liczby. Dziecko otrzymuje
od rodzica kartoniki z liczbami (mogą one być poukładane od 0 do 10 lub
pomieszane – decydują umiejętności dziecka).
Zadanie polega na poukładaniu liczb rosnąco, czyli od 0 do
10, a następnie przyklejenie ich w
prawidłowej kolejności w pustych okienkach.
2.
Drugi wariant jest dla dzieci starszych, które potrafią
pisać i operują liczbami do 20. Należy wydrukować plik „PROSTOKĄTY” lub narysować dwa prostokąty podzielone na 11 i 10 kwadratowych
części, następnie skleić je lub zszyć zszywaczem, tak aby powstało 21 okienek. Dziecko
uzupełnia oś liczbową. Zwracamy uwagę, aby liczby były napisane poprawnie. Nie
zostawiamy dziecka z obrazem źle zapisanej liczby (np. odwróconej).
Możemy podyskutować z dzieckiem na temat liczby okienek na
osi: Masz wpisać liczby od 0 do 20, jak
myślisz, ile okienek powinno znaleźć się na naszej osi, aby w każdym znalazła
się dokładnie jedna liczba?
Zazwyczaj dzieci odpowiadają, że powinno być przygotowanych
20 okienek, wówczas prosimy dziecko aby
to sprawdziło. Dziecko licząc okienka uzyskuje wynik 21. Wówczas pytamy, dlaczego okienek jest 21, skoro mamy wpisać
liczby do 20? Musimy to sprawdzić!
Czekamy aż odpowiedź padnie od dziecka, chodzi oczywiście o liczbę 0, która
zajmuje pierwsze okienko.
Własna oś liczbowa, będzie
wykorzystywana do innych ćwiczeń matematycznych.
Ćwiczenie 2: Skoki
na osi. Czas wypróbować naszą oś
Dziecko
wybiera ulubioną figurkę (mały rozmiar) ze swoich zabawek. Bierze ją do rączki
i przesuwa ją po osi, kolejno na każdą liczbę: od 0 do 10/20, nie pomija żadnej
liczby. Pierwszy skok z 0 na 1, wypowiada głośno jeden, drugi skok na liczbę 2, wypowiada głośno dwa, itd.
Następnie wraca figurką z 20/10 do 0, pamiętając
o wypowiadaniu każdej liczby.
ZWRACAMY SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ, ABY LICZBY
BYŁY WYPOWIADANE PO KOLEI ORAZ WYPOWIADANA LICZBA BYŁA ZGODNA Z POŁOŻENIEM
FIGURKI NA OSI.
Następnie
prosimy dziecko, aby położyło figurkę na liczbie 4, 6, 9, 2, 10, 5 itp.
Sprawdzamy czy dziecko rozpoznaje zadane liczby. Jeżeli nie pamięta kształtu
liczby, liczymy głośno korzystając z osi i figurki i wspólnie ją znajdujemy.
Ćwiczenie
3: Sąsiadki
Pytamy dziecko czy wie kim są sąsiedzi. Możemy
trochę podyskutować o naszych sąsiadach, kim są, gdzie mieszkają. Szukamy
różnych sytuacji związanych z sąsiadami, przypominamy je sobie, zadajemy
dziecku pytania dotyczące tych sąsiadów. Następnie wracamy do naszej osi.
Prosimy dziecko aby położyło figurkę na liczbie 5, następnie pytamy, które liczby są sąsiadkami liczby 5? Czy
umiesz pokazać je paluszkiem? Czy umiesz je wypowiedzieć.
Ćwiczenie powtarzamy również z innymi
liczbami, np.
· Wymień sąsiadki liczb np. 10, 6, 13, 16, 19, za każdym razem dziecko korzysta z osi
liczbowej. Kładzie figurkę na zadanej liczbie oraz wskazuje sąsiednie liczby.
· 4 i 6 to sąsiedzi jakiej liczby? Dziecko patrzy na oś i udziela odpowiedzi, jeżeli ma z
tym kłopot, kładzie klocki na zadanych liczbach i wskazuje ich wspólną
sąsiadkę. Kontynuujemy zadanie dla innych par liczb, np. 8 i 10, 12 i 14, 18 i
20
Ćwiczenie
4: Maskotka poznaje naszą oś
Idealnym ćwiczeniem
dla naszego dziecka będzie nauczenie ulubionej maskotki poruszania się po osi.
Poproś dziecko, aby przyniosło ulubioną maskotkę. Teraz czas na sprawdzenie czy
nasza maskotka zna się na liczbach i na osi liczbowej. Wciel się w rolę
maskotki, która przesuwa pionek/figurkę po osi i głośno liczy. Oczywiście po
drodze robi różne błędy, np.
omija liczby: 1,2,3,5,6…; liczy za wolno w stosunku do
skoków; podwójnie liczy liczbę na osi; zaczyna liczyć od liczby 1- pomijając 0;
wypowiada jeden stojąc na liczbie 0, natomiast na liczbie 1 wypowiada dwa itp.
Twoje dziecko
będzie miało idealną okazję aby powiedzieć co maskotka zrobiła źle, gdzie
popełniła błąd, aby WYJAŚNIĆ, WYTŁUMACZYĆ.
Jeżeli dziecko nie
zauważy błędów maskotki, może oznaczać to, że nie ma zbyt dużego doświadczenia w
tym zakresie. Dlatego jest to sygnał aby wdrożyć liczenie w życie codzienne, niech to będą sytuacje związane np. ze
sprzątaniem, przynoszeniem sztućców do stołu przed śniadaniem czy obiadem.
Liczenie podskoków, budowanie wież z określonej liczby klocków, spacerowanie i
liczenie kroków np. od chodnika do drzewa, liczenie schodów, drzew w alejce z
lewej strony/prawej strony itp. W miłej, naturalnej i niewymuszonej atmosferze.
Dziecko może
również zadawać zagadki maskotce: Czy wiesz gdzie jest liczba 5, 6, 12…
Czy znasz sąsiadów
liczby 9? Itp. Maskotka na początku się myli, a następnie dzięki wskazówkom
dziecka udziela prawidłowych odpowiedziJ
Ćwiczenie: 5 Zadanie domowe / Konkurs.
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Oś liczbowa”
Zadanie
konkursowe polega na sfotografowaniu własnoręcznie wykonanej osi liczbowej, na
której będzie ustawiona ulubiona figurka dziecka. Powinna być ona umiejscowiona
na liczbie lat naszego małego matematyka J.
Mile widziane
będą zdjęcia dziecka uczącego swoją ulubioną maskotkę.
Termin nadsyłania prac do końca czerwca 2020 r.
Sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl
Prace opublikujemy na naszym fb i
blogu. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który
przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres:)
Wskazówki dla rodziców:
• Brak
pośpiechu
• Poczekaj
na odpowiedź
• Staraj
się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwy
• Dostosuj
poziom trudności do jego kompetencji
• Nie
oceniaj, wspieraj!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz