Czas
na kolejne zabawy matematyczne. Pokażmy dziecku, że można się uczyć poprzez
zabawę. Dzięki temu, nauka nie będzie kojarzyła się z przymusem, a z
przyjemnością. W tym poście znajdziecie również prawdziwe zadanie domowe dla
Twojej pociechy.
„Zabawa
jest nauką, nauka zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”
Ćwiczenie 1: Zabawy
paluszkami
Siadamy
z dzieckiem wygodnie na dywanie, pytamy czy wie ile ma palców u jednej ręki, a
ile u dwóch (można również włączyć stopy). Wspólnie z dzieckiem liczymy
wszystkie palce u rąk. Prosimy, aby dziecko spróbowało pokazać na palcach podane
przez nas liczby (np. 3, 6, 2, 9, 1, 7, 10). Wypowiadamy je głośno i wyraźnie.
Następnie
mówimy dziecku szeptem do ucha liczbę z zakresu 1-10, zadaniem dziecka jest
pokazanie jej na palcach. Po kilku rundach zamieniamy się rolami, dziecko mówi
liczbę, a rodzic ją pokazuje. Aby urozmaicić zabawę, możemy pokazać kilka razy
błędną liczbę palców i poczekać na reakcję dziecka. Pozwólmy mu wytłumaczyć
nasz błąd i poprośmy aby pokazało prawidłowe rozwiązanie.
Ćwiczenie 2:
Mniej, więcej, tyle samo
Do
kolejnych ćwiczeń będą potrzebne sześcienne kostki do gry, (jeżeli w domu
brakuje kostek, zróbcie najpierw zadanie konkursowe), będą potrzebne również znaki,
które dzieci tworzyły we wcześniejszej przygodzie: znak większości, mniejszości
i równości (mogą to być również dwa patyczki).
Dziecko
rzuca kostką i przynosi tyle klocków ile wskazuje liczba kropek. Układa
przedmioty na dywanie lub na talerzyku. Powtarza ćwiczenie i rzuca drugi raz
kostką, przynosi tyle klocków ile wskazuje liczba kropek na kostce, kładzie je
na drugim talerzyku.
Pytamy
ile klocków jest na pierwszym talerzyku (lub na talerzyku po PRAWEJ stronie)?
Ile klocków jest na drugim talerzyku (na talerzyku po LEWEJ stronie)? Na którym
talerzyku jest więcej klocków? Umiesz to sprawdzić? Przypominamy zasadę
związaną ze znakiem, który wskazuje „zjada” zawsze większą liczbę, jego
„paszcza jest zawsze skierowana tam gdzie jest więcej przedmiotów. Zatem jak
ułożyć znak między talerzykami, gdzie mamy więcej klocków „do zjedzenia”?
Ćwiczenie
powtarzamy, zamiast klocków, można użyć innych przedmiotów (jabłek, truskawek,
borówek jak również żetonów, samochodów czy laleczek...)
Ćwiczenie 3 : Ruch to zdrowie
Zadanie polega na wykonaniu tylu ćwiczeń
ruchowych ile wypadnie kropek na kostce do gry. Przed rzutem kostką, ustalamy z
dzieckiem rodzaj ćwiczenia, które będziemy wykonywać np. pajacyki, przysiady,
podskoki, skoki na prawej nodze, skoki na lewej nodze, klaskanie, tupanie,
machanie „skrzydłami”, okrążenia wokół stołu, uśmiechy, odgłosy zwierząt. itp.
Dziecko rzuca kostką, jeżeli wypadną np. 3 kropki, dziecko wykonuje trzy
pajacyki. Zachęcamy aby rodzic również brał udział w zabawie, czyli rzucał kostką, następnie np. skakał a dziecko
liczyło na głos czy liczba skoków zgadza się z liczbą kropek na kostce.
W
zależności od umiejętności dziecka, zwiększamy liczbę kostek, możemy użyć dwóch,
a nawet trzech kostek. W takiej sytuacji dziecko musi policzyć ile kropek łącznie
jest na wszystkich kostkach.
Ćwiczenie 4 : Zagadki matematyczne
Czytamy
dziecku zagadki matematyczne, jego zadaniem jest podanie rozwiązania.
ALE UWAGA!
Po przeczytaniu
wierszyka, dziecko może mieć problem z rozwiązaniem zagadki, aby było w stanie
przyswoić treści matematyczne w nim zawarte należy wierszyk podzielić na
etapy. Pamiętaj, że twoje dziecko w wieku przedszkolnym przetwarza tylko
krótkie komunikaty (zasada 7 słów).
Przebieg
ćwiczenia:
Cztery kotki w łatki piją z miski mleko - pokaż na palcach ile kotków pije mleko, ułóż tyle
klocków ile było kotków
Dwa czarne wspinają się po płotku, pokaż na paluszkach, ile kotków wspina się po płocie,
ułóż tyle samo klocków
Policz, ile wszystkich razem, Jest tych małych kotków?
Wskazujemy na klocki: kotków, które piły mleczko było 4, liczymy,
jeden, dwa, trzy, cztery, cztery kotki,
kotków które wspinały się po płotku było 2, liczymy jeden, dwa, dwa kotki. Czy umiesz policzyć ile było
wszystkich kotków? Liczymy z dzieckiem wszystkie klocki. Powtarzamy i
pokazujemy na palcach: cztery i dwa to
razem sześć.
(Na palcach
pokazujemy: 5 palców u jednej dłoni i jeden palce u drugiej)
Podobnie
dzielimy na części każdy kolejny wierszyk. W pierwszej fazie czytamy dziecku
cały wierszyk (dziecko skupia się wówczas na treści, nie na rozwiązaniu
problemu matematycznego), a następnie dzielimy go na części i prosimy o
wykonanie czynności do każdego wersu.
Rudy i czarny dołączyli potem,
W kółko się ganiały i głośno miałczały
Ile bawiło się kotków małych.
·
Mama od córki dostała trzy kwiatki
I pięć od syna, bo to był Dzień Matki
A potem różę dostała od taty.
Policz stojące w wazonie kwiaty.
·
Mama kupiła ładne ołówki:
Pięć dla syna i cztery dla córki
Ile razem ołówków kupiła,
Gdy niespodziankę dzieciom zrobiła
Tym razem mamy
dla Was prawdziwe ZADANIE DOMOWE, nie
da się go wykonać poza domem (chyba? J ). Zadaniem Twojego dziecka będzie opróżnienie
ze zmywarki sztućców! Dziecko wyciąga z koszyczka umyte widelce, noże, łyżki i
łyżeczki. Wkłada je we właściwe miejsce do szuflady (klasyfikacja przedmiotów)
jednocześnie licząc. Możemy mu w tym pomóc: prosimy aby najpierw wyciągnęło
wszystkie widelce i policzyło ile ich jest. Wyciąga pierwszy widelec, wkłada do
szuflady i liczy jeden, wyciąga drugi
widelec i głośno wypowiada dwa, itd.
Życzymy powodzenia,
być może to pierwsza praca domowa Twojego dzieckaJ
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Kostka”
Kostka
do gry jest jednym z podstawowych rekwizytów do gier, nie tylko do
planszówek, ale również do zabaw ruchowych. Naszym zadaniem jest stworzenie
dwóch sześcianów czyli dwóch kostek do gry. Dołączamy szablon TUTAJ, dokładnie wycinamy i
rysujemy kropki. Pamiętajmy, że im bardziej kolorowa kostka, tym bardziej
zachęcająca do zabawy, ale najważniejszy jej element to dobrze widoczne kropkiJ.
Termin nadsyłania
prac 20 czerwca.
Gotowe,
sfotografowane prace (mogą to być kostki do gry jak również zdjęcie dziecka
wkładającego sztućce do szufladyJ ), prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl. Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb.
Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy
na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany
adres.
Wskazówki dla rodziców:
•
Brak pośpiechu
•
Poczekaj na odpowiedź
•
Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi,
bądź cierpliwy☺
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz