piątek, 29 maja 2020

Matematyczna Przygoda - zabawy nie tylko z palcami


Czas na kolejne zabawy matematyczne. Pokażmy dziecku, że można się uczyć poprzez zabawę. Dzięki temu, nauka nie będzie kojarzyła się z przymusem, a z przyjemnością. W tym poście znajdziecie również prawdziwe zadanie domowe dla Twojej pociechy.

„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. 
Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”
                                                             Glenn Doman

Ćwiczenie 1:   Zabawy paluszkami
Siadamy z dzieckiem wygodnie na dywanie, pytamy czy wie ile ma palców u jednej ręki, a ile u dwóch (można również włączyć stopy). Wspólnie z dzieckiem liczymy wszystkie palce u rąk. Prosimy, aby dziecko spróbowało pokazać na palcach podane przez nas liczby (np. 3, 6, 2, 9, 1, 7, 10). Wypowiadamy je głośno i wyraźnie.
Następnie mówimy dziecku szeptem do ucha liczbę z zakresu 1-10, zadaniem dziecka jest pokazanie jej na palcach. Po kilku rundach zamieniamy się rolami, dziecko mówi liczbę, a rodzic ją pokazuje. Aby urozmaicić zabawę, możemy pokazać kilka razy błędną liczbę palców i poczekać na reakcję dziecka. Pozwólmy mu wytłumaczyć nasz błąd i poprośmy aby pokazało prawidłowe rozwiązanie.

Ćwiczenie 2: Mniej, więcej, tyle samo
Do kolejnych ćwiczeń będą potrzebne sześcienne kostki do gry, (jeżeli w domu brakuje kostek, zróbcie najpierw zadanie konkursowe), będą potrzebne również znaki, które dzieci tworzyły we wcześniejszej przygodzie: znak większości, mniejszości i równości (mogą to być również dwa patyczki).

Dziecko rzuca kostką i przynosi tyle klocków ile wskazuje liczba kropek. Układa przedmioty na dywanie lub na talerzyku. Powtarza ćwiczenie i rzuca drugi raz kostką, przynosi tyle klocków ile wskazuje liczba kropek na kostce, kładzie je na drugim talerzyku.
Pytamy ile klocków jest na pierwszym talerzyku (lub na talerzyku po PRAWEJ stronie)? Ile klocków jest na drugim talerzyku (na talerzyku po LEWEJ stronie)? Na którym talerzyku jest więcej klocków? Umiesz to sprawdzić? Przypominamy zasadę związaną ze znakiem, który wskazuje „zjada” zawsze większą liczbę, jego „paszcza jest zawsze skierowana tam gdzie jest więcej przedmiotów. Zatem jak ułożyć znak między talerzykami, gdzie mamy więcej klocków „do zjedzenia”?
Ćwiczenie powtarzamy, zamiast klocków, można użyć innych przedmiotów (jabłek, truskawek, borówek jak również żetonów, samochodów czy laleczek...)

Ćwiczenie 3 : Ruch to zdrowie
Zadanie polega na wykonaniu tylu ćwiczeń ruchowych ile wypadnie kropek na kostce do gry. Przed rzutem kostką, ustalamy z dzieckiem rodzaj ćwiczenia, które będziemy wykonywać np. pajacyki, przysiady, podskoki, skoki na prawej nodze, skoki na lewej nodze, klaskanie, tupanie, machanie „skrzydłami”, okrążenia wokół stołu, uśmiechy, odgłosy zwierząt. itp. Dziecko rzuca kostką, jeżeli wypadną np. 3 kropki, dziecko wykonuje trzy pajacyki. Zachęcamy aby rodzic również brał udział w zabawie, czyli  rzucał kostką, następnie np. skakał a dziecko liczyło na głos czy liczba skoków zgadza się z liczbą kropek na kostce.
W zależności od umiejętności dziecka, zwiększamy liczbę kostek, możemy użyć dwóch, a nawet trzech kostek. W takiej sytuacji dziecko musi policzyć ile kropek łącznie jest na wszystkich kostkach.

Ćwiczenie 4 : Zagadki matematyczne
Czytamy dziecku zagadki matematyczne, jego zadaniem jest podanie rozwiązania.
ALE UWAGA!
Po przeczytaniu wierszyka, dziecko może mieć problem z rozwiązaniem zagadki, aby było w stanie przyswoić treści matematyczne w nim zawarte należy wierszyk podzielić na etapy. Pamiętaj, że twoje dziecko w wieku przedszkolnym przetwarza tylko krótkie komunikaty (zasada 7 słów).
Przebieg ćwiczenia:
Cztery kotki w łatki piją z miski mleko - pokaż na palcach ile kotków pije mleko, ułóż tyle klocków ile było kotków
Dwa czarne wspinają się po płotku, pokaż na paluszkach, ile kotków wspina się po płocie, ułóż tyle samo klocków
Policz, ile wszystkich razem, Jest tych małych kotków? Wskazujemy na klocki:  kotków, które piły mleczko było 4, liczymy, jeden, dwa, trzy, cztery, cztery kotki, kotków które wspinały się po płotku było 2, liczymy jeden, dwa, dwa kotki. Czy umiesz policzyć ile było wszystkich kotków? Liczymy z dzieckiem wszystkie klocki. Powtarzamy i pokazujemy na palcach: cztery i dwa to razem sześć.
(Na palcach pokazujemy: 5 palców u jednej dłoni i jeden palce u drugiej)
Podobnie dzielimy na części każdy kolejny wierszyk. W pierwszej fazie czytamy dziecku cały wierszyk (dziecko skupia się wówczas na treści, nie na rozwiązaniu problemu matematycznego), a następnie dzielimy go na części i prosimy o wykonanie czynności do każdego wersu.
·       Siedem kociaków bawiło się pod płotem,
Rudy i czarny dołączyli potem,
W kółko się ganiały i głośno miałczały
Ile bawiło się kotków małych.
·       Mama od córki dostała trzy kwiatki
I pięć od syna, bo to był Dzień Matki
A potem różę dostała od taty.
Policz stojące w wazonie kwiaty.
·       Mama kupiła ładne ołówki:
Pięć dla syna i cztery dla córki
Ile razem ołówków kupiła,
Gdy niespodziankę dzieciom zrobiła

Ćwiczenie: 4 Zadanie domowe / Konkurs   


Tym razem mamy dla Was prawdziwe ZADANIE DOMOWE, nie da się go wykonać poza domem (chyba? J ).   Zadaniem Twojego dziecka będzie opróżnienie ze zmywarki sztućców! Dziecko wyciąga z koszyczka umyte widelce, noże, łyżki i łyżeczki. Wkłada je we właściwe miejsce do szuflady (klasyfikacja przedmiotów) jednocześnie licząc. Możemy mu w tym pomóc: prosimy aby najpierw wyciągnęło wszystkie widelce i policzyło ile ich jest. Wyciąga pierwszy widelec, wkłada do szuflady i liczy jeden, wyciąga drugi widelec i głośno wypowiada dwa, itd.
Życzymy powodzenia, być może to pierwsza praca domowa Twojego dzieckaJ

Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Kostka”

Kostka do gry jest jednym z podstawowych rekwizytów do gier, nie tylko do planszówek, ale również do zabaw ruchowych. Naszym zadaniem jest stworzenie dwóch sześcianów czyli dwóch kostek do gry. Dołączamy szablon TUTAJ, dokładnie wycinamy i rysujemy kropki. Pamiętajmy, że im bardziej kolorowa kostka, tym bardziej zachęcająca do zabawy, ale najważniejszy jej element to dobrze widoczne kropkiJ.
Termin nadsyłania prac 20 czerwca.  
Gotowe, sfotografowane prace (mogą to być kostki do gry jak również zdjęcie dziecka wkładającego sztućce do szufladyJ ), prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl.  Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres.  
  
Wskazówki dla rodziców:  
        Brak pośpiechu  
        Poczekaj na odpowiedź  
        Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz