niedziela, 20 września 2015

Nie tylko dla INFORMATYKÓW - na długie jesienne lub zimowe wieczory

Z dużym sentymentem wspominam pewne zajęcia.

A było to tak ...

Chciałam pokazać dzieciom, że w naszym codziennym życiu działamy według różnych algorytmów.
Celem nadrzędnym było zapoznanie ich ze znaczeniem słowa algorytm, a drogą do realizacji pomysłu pokazanie schematu blokowego, który jest graficznym zapisem algorytmu.

Plan naszego działania wyglądał tak:

1. W schemacie blokowym poszczególne operacje pokazane są za pomocą odpowiednio połączonych ze sobą skrzynek. Należało zatem stworzyć te skrzynki. Wystarczył papier, pisaki, folia i zgrzewarka do folii.

2. Każdy wykonał po kilka skrzynek.


















3.  Nasze skrzynki nie miały napisów, z wyjątkiem skrzynek START i STOP, które musi posiadać każdy algorytm. Wszystkie pieczołowicie zafoliowaliśmy, po to, żeby można było je później zmazywać i zapisywać ponownie. Powstały w ten sposób skrzynki wielokrotnego użycia.

4. Skrzynki powinny być ze sobą połączone. Powstało mnóstwo dodatkowych strzałek, bez których nie byłoby wiadomo, w którą stronę podąża nasz algorytm.

5. Nadszedł czas na opis każdej skrzynki, oprócz wspomnianych START i STOP, które wiadomo, znajdują się na początku i na końcu algorytmu.

Każdy uczestnik przygotował:

  • SKRZYNKĘ WEJŚCIA LUB WYJŚCIA (mają taki sam kształt) - wprowadzanie lub wyprowadzanie danych, 
  • SKRZYNKĘ OPERACYJNĄ - przetrzymuje ona polecenia lub działania,
  • SKRZYNKĘ WARUNKOWĄ - określa warunek i sprawdza jego wykonanie.

6. Pomysłów na algorytmy było mnóstwo!

Tak wyglądała praca dzieci:)
A tak wyglądały niektóre finalne produkty ...
 Koniecznie muszę to powtórzyć!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz