piątek, 24 kwietnia 2020

Matematyczna Przygoda - Zabawy Liczbowe cz. 2


            Zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej matematycznej przygodzie z kotkiem EZO. I tym razem zabawy będą dotyczyły liczb. Przeczytaj scenariusz, przygotuj materiały z dzieckiem i baw się! Pamiętaj, to najlepszy rozwój dla Twojego dziecka. Zastąp gotowe karty pracy zabawami i nauką przez działanie. W tym wieku manipulowanie i nauka na konkrecie jest niezwykle cenna. 

Ćwiczenie 1: Rozgrzewka matematyczna!

Do wykonania rozgrzewki potrzebujemy ulubioną zabawkę dziecka (maskotkę, samochód) oraz karty z liczbami, które były również dołączone do drugiej przygody, do pobrania TUTAJ.
Wspólnie liczymy od 0 do 20, następnie rodzic proponuje zabawę, która polega na liczeniu na zmianę z dzieckiem, przekazując sobie jednocześnie zabawkę:
Rodzic trzyma maskotkę i wypowiada głośno „jeden”, przekazuje maskotkę dziecku, które mówi „dwa”, dziecko oddaje maskotkę rodzicowi, który wypowiada kolejną liczbę itd.
Trzecia runda: wspólnie odliczamy od 20 do 0.

Rodzic wyciąga karty z liczbami (karty powinny być wcześniej przygotowane: należy je porozcinać tak aby każda liczba była na oddzielnej karcie). W zależności od wieku i umiejętności dziecka karty mogą być poukładane po kolei lub potasowane. Prosimy, aby dziecko ułożyło liczby na dywanie rosnąco czyli od 0 do 20 (w przypadku młodszych dzieci od 0 do 10).
Staramy się nie podpowiadać, a jeżeli zauważymy błąd, maskotka może zwrócić dziecku uwagę i wspólnie z nim naprawić błąd, pomogą nam w tym kropeczki – opis w UWADZEJ

UWAGA: W przypadku dzieci, które nie rozpoznają jeszcze liczb należy dorysować kropeczki na odwrocie każdej karty:

Na karcie z liczbą 1 – jedna kropeczka, na karcie z liczbą 2 – dwie kropeczki, itd.

Ograniczamy się wówczas do liczb z zakresu pierwszej dziesiątki. Możemy skupić się na losowaniu kart z liczbami i liczeniu kropeczek.
Wówczas pytamy: Ile jest kropeczek na liczbie 5? Policzymy razem? Czy wiesz jak nazywa się ta liczba? Policzmy jej kropeczki. Sprawdźmy czy ten znak oznacza liczbę 3.
Dotykamy liczonych kropeczek.
Następnie staramy się przeliczać różne zbiory przedmiotów znajdujących się w domu, możemy sprawdzić ile stoi krzeseł przy stole, ile jest garnków w szafce, ile jest pokrywek itp.
Prosimy w różnych sytuacjach o przyniesienie np. 3 klocków, 4 maskotek itp.
Wplatamy liczby i liczenie w różne zabawy, np. gdy dziecko podskakuje na łóżku możemy liczyć jego podskoki, możemy bawić się w przyjęcie dla misiów i organizować „pikniki”, wówczas możemy przeliczyć przedmioty przyniesione na piknik np. dwa banany, 4 bułeczki, 8 sztućców, …
Możemy również poprosić dziecko o przyniesienie 3 kredek, gdy wspólnie rysujemy, wyciągnięcie do śniadania 4 łyżeczek itp.


Ćwiczenie 2: Matematyczny psikus
Tasujemy karty z liczbami, prosimy aby dziecko ułożyło na dywanie przed sobą liczby w kolejności od najmniejszej do największej. Następnie prosimy, aby zamknęło oczy. W tym czasie zamieniamy miejscami 2 liczby. Zadaniem dziecka jest znalezienie psikusa i ustawienie liczb we właściwym miejscu. Dziecko również zamienia lub ukrywa dwie liczby, a rodzic musi odnaleźć je lub zgadnąć których brakuje.

Ćwiczenie 3: Co to za liczba?
Do tego ćwiczenia potrzebujemy jeden instrument (bębenek, dzwonki, grzechotkę…). Jeżeli nie mamy instrumentu, możemy wykonać grzechotkę samodzielnie – do plastikowej butelki wrzucamy kilka ziarenek grochu i gotowe J.
Siadamy z dzieckiem wygodnie na dywanie. Dziecko zamyka oczy, a rodzic klaszcze kilka razy w ręce. Zadaniem dziecka jest podanie liczby klaśnięć oraz pokazanie odpowiedniej karty z  liczbą. Jeżeli dziecko ma trudność, powtarzamy klaśnięcia przy otwartych oczach. Staramy się aby dziecko liczyło w myślach.
Następnie powtarzamy ćwiczenie, ale tym razem gramy na instrumencie lub na własnoręcznie wykonanej grzechotce.  Zamieniamy się rolami z dzieckiem.
Liczbę klaśnięć lub dźwięków dobieramy do umiejętności dziecka.


Ćwiczenie 4: Zjem Cię….
Do wykonania tego ćwiczenia będzie potrzebny:
  •        znak większości/mniejszości wykonany samodzielnie przez dziecko. Znak można wykonać z dwóch patyczków do lodów lub z dwóch pasków kolorowego papieru. Na jednym patyczku/paseczku rysujemy oczy, a na drugim wystające zęby. 
  •         różnego rodzaju liczmany (np. klocki, guziki, kasztany, patyczki, fasola )
  •        talerzyki lub kolorowa włóczka, tasiemka… (do stworzenia zbiorów)
  •        karty z liczbami

Mając przygotowane materiały przechodzimy do głównej części ćwiczenia. Pierwszy etap to ułożenie dwóch zbiorów na dywanie. Możemy je zrobić z talerzyków lub z kawałków sznurka. Talerzyki lub kółka ze sznurka układamy obok siebie. Pomiędzy nimi musi być odstęp. Nad zbiorami kładziemy losowo wybrane liczby, następnie prosimy dziecko, aby włożyło do każdego zbioru tyle przedmiotów ile wskazuje liczba umieszczona nad tym zbiorem. Następnie pokazujemy znak  < , >. Opowiadamy, że jest to znak większości lub mniejszości. Buzia naszego znaku jest otwarta na większą liczbę elementów, ponieważ zawsze chce „zjeść” jak najwięcej. Powtarzaczy ćwiczenie 2-3 razy.
Na koniec prosimy dziecko aby do zbiorów włożył np. po 5 liczmanów, następnie zadajemy pytanie, jak teraz powinien być ułożony znak jeżeli w dwóch zbiorach jest tyle samo elementów? Możemy powoli naprowadzić dziecko, że wówczas musi być znak równości ponieważ liczby są takie same.

Zobaczcie nadesłane zdjęcia z matematycznej przygody, wykonane przez mamę i jej synka Teodora:)



Ćwiczenie: 5 Zadanie domowe / Konkurs.
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Tajemniczy znak”
Zadanie konkursowe w tej przygodzie polega na wykonaniu zdjęcia waszego, własno ręcznie wykonanego znaku większość, mniejszości lub równość. Może nakleić oczy, zęby lub narysować je samodzielnie, możemy również ozdobić wzorkami nasze znaki. Technika wykonania naszej pomocy matematycznej jest dowolna.
Termin do 1 czerwca 2020 r.

Sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres:  biuro@edukacjaezo.pl


Prace opublikujemy na naszym Fb. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach.

Wskazówki dla rodziców:
·       Brak pośpiechu
·       Poczekaj na odpowiedź
·       Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwyJ
·       Dostosuj poziom trudności do jego kompetencji.
·       Nie oceniaj, wspieraj!

A oto kolejne nadesłane prace! Prawda że piękne:)


Bardzo dziękujemy za nadesłane prace i gratulujemy. Przesyłamy również uściski od katka EZO:)
A więc? Czas na zabawę!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz