Zapraszamy
do wzięcia udziału w kolejnej matematycznej przygodzie z kotkiem EZO. I tym
razem zabawy będą dotyczyły liczb. Przeczytaj scenariusz, przygotuj materiały z
dzieckiem i baw się! Pamiętaj, to najlepszy rozwój dla Twojego dziecka. Zastąp
gotowe karty pracy zabawami i nauką przez działanie. W tym wieku manipulowanie
i nauka na konkrecie jest niezwykle cenna.
Ćwiczenie 1: Rozgrzewka matematyczna!
Do wykonania
rozgrzewki potrzebujemy ulubioną zabawkę dziecka (maskotkę, samochód) oraz
karty z liczbami, które były również dołączone do drugiej przygody, do pobrania TUTAJ.
Wspólnie liczymy od 0 do 20,
następnie rodzic proponuje zabawę, która polega na liczeniu na zmianę z
dzieckiem, przekazując sobie jednocześnie zabawkę:
Rodzic
trzyma maskotkę i wypowiada głośno „jeden”, przekazuje maskotkę dziecku, które
mówi „dwa”, dziecko oddaje maskotkę rodzicowi, który wypowiada kolejną liczbę
itd.
Trzecia runda: wspólnie odliczamy od
20 do 0.
Rodzic wyciąga karty z liczbami
(karty powinny być wcześniej przygotowane: należy je porozcinać tak aby każda
liczba była na oddzielnej karcie). W zależności od wieku i umiejętności dziecka
karty mogą być poukładane po kolei lub potasowane. Prosimy, aby dziecko ułożyło
liczby na dywanie rosnąco czyli od 0 do 20 (w przypadku młodszych dzieci od 0
do 10).
Staramy się nie podpowiadać, a
jeżeli zauważymy błąd, maskotka może zwrócić dziecku uwagę i wspólnie z nim naprawić błąd, pomogą nam w tym kropeczki – opis w UWADZEJ
UWAGA: W przypadku dzieci, które nie
rozpoznają jeszcze liczb należy dorysować kropeczki na odwrocie każdej karty:
Na karcie z liczbą
1 – jedna kropeczka, na karcie z liczbą 2 – dwie kropeczki, itd.
Ograniczamy się wówczas do liczb z
zakresu pierwszej dziesiątki. Możemy skupić się na losowaniu kart z liczbami i
liczeniu kropeczek.
Wówczas pytamy: Ile jest kropeczek
na liczbie 5? Policzymy razem? Czy wiesz jak nazywa się ta liczba? Policzmy jej
kropeczki. Sprawdźmy czy ten znak oznacza liczbę 3.
Dotykamy liczonych kropeczek.
Następnie staramy się przeliczać
różne zbiory przedmiotów znajdujących się w domu, możemy sprawdzić ile stoi
krzeseł przy stole, ile jest garnków w szafce, ile jest pokrywek itp.
Prosimy w różnych sytuacjach o
przyniesienie np. 3 klocków, 4 maskotek itp.
Wplatamy liczby i liczenie w różne
zabawy, np. gdy dziecko podskakuje na łóżku możemy liczyć jego podskoki, możemy
bawić się w przyjęcie dla misiów i organizować „pikniki”, wówczas możemy
przeliczyć przedmioty przyniesione na piknik np. dwa banany, 4 bułeczki, 8
sztućców, …
Możemy również poprosić dziecko o
przyniesienie 3 kredek, gdy wspólnie rysujemy, wyciągnięcie do śniadania 4
łyżeczek itp.
Ćwiczenie 2: Matematyczny psikus
Tasujemy
karty z liczbami, prosimy aby dziecko ułożyło na dywanie przed sobą liczby w
kolejności od najmniejszej do największej. Następnie prosimy, aby zamknęło
oczy. W tym czasie zamieniamy miejscami 2 liczby. Zadaniem dziecka jest
znalezienie psikusa i ustawienie liczb we właściwym miejscu. Dziecko również zamienia
lub ukrywa dwie liczby, a rodzic musi odnaleźć je lub zgadnąć których brakuje.
Do tego ćwiczenia
potrzebujemy jeden instrument (bębenek, dzwonki, grzechotkę…). Jeżeli nie mamy
instrumentu, możemy wykonać grzechotkę samodzielnie – do plastikowej butelki
wrzucamy kilka ziarenek grochu i gotowe J.
Siadamy z
dzieckiem wygodnie na dywanie. Dziecko zamyka oczy, a rodzic klaszcze kilka
razy w ręce. Zadaniem dziecka jest podanie liczby klaśnięć oraz pokazanie
odpowiedniej karty z liczbą. Jeżeli
dziecko ma trudność, powtarzamy klaśnięcia przy otwartych oczach. Staramy się
aby dziecko liczyło w myślach.
Następnie powtarzamy ćwiczenie, ale
tym razem gramy na instrumencie lub na własnoręcznie wykonanej grzechotce. Zamieniamy się rolami z dzieckiem.
Liczbę klaśnięć lub dźwięków
dobieramy do umiejętności dziecka.
Ćwiczenie 4: Zjem Cię….
Do wykonania tego ćwiczenia będzie
potrzebny:
- znak większości/mniejszości
wykonany samodzielnie przez dziecko. Znak można wykonać z dwóch patyczków do
lodów lub z dwóch pasków kolorowego papieru. Na jednym patyczku/paseczku
rysujemy oczy, a na drugim wystające zęby.
- różnego rodzaju liczmany (np. klocki, guziki,
kasztany, patyczki, fasola )
- talerzyki
lub kolorowa włóczka, tasiemka… (do stworzenia zbiorów)
- karty z
liczbami
Mając przygotowane materiały
przechodzimy do głównej części ćwiczenia. Pierwszy etap to ułożenie dwóch
zbiorów na dywanie. Możemy je zrobić z talerzyków lub z kawałków sznurka. Talerzyki lub kółka ze
sznurka układamy obok siebie. Pomiędzy nimi musi być odstęp. Nad zbiorami
kładziemy losowo wybrane liczby, następnie prosimy dziecko, aby włożyło do każdego
zbioru tyle przedmiotów ile wskazuje liczba umieszczona nad tym zbiorem. Następnie
pokazujemy znak < , >. Opowiadamy,
że jest to znak większości lub mniejszości. Buzia naszego znaku jest otwarta na
większą liczbę elementów, ponieważ zawsze chce „zjeść” jak najwięcej.
Powtarzaczy ćwiczenie 2-3 razy.
Na koniec prosimy dziecko aby do
zbiorów włożył np. po 5 liczmanów, następnie zadajemy pytanie, jak teraz powinien
być ułożony znak jeżeli w dwóch zbiorach jest tyle samo elementów? Możemy
powoli naprowadzić dziecko, że wówczas musi być znak równości ponieważ liczby
są takie same.
Zapraszamy wszystkie dzieci na
konkurs „Tajemniczy znak”
Zadanie konkursowe w tej przygodzie
polega na wykonaniu zdjęcia waszego, własno ręcznie wykonanego znaku większość,
mniejszości lub równość. Może nakleić oczy, zęby lub narysować je samodzielnie,
możemy również ozdobić wzorkami nasze znaki. Technika wykonania naszej pomocy
matematycznej jest dowolna.
Termin do 1 czerwca 2020 r.
Sfotografowane
prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl
Prace opublikujemy na naszym Fb. Każda
nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na
pierwszych stacjonarnych zajęciach.
Wskazówki dla rodziców:
·
Brak pośpiechu
·
Poczekaj na odpowiedź
·
Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź
cierpliwyJ
·
Dostosuj poziom trudności do jego kompetencji.
·
Nie oceniaj, wspieraj!
Bardzo dziękujemy za nadesłane prace i gratulujemy. Przesyłamy również uściski od katka EZO:)
A więc? Czas na zabawę!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz