Zapraszamy na kolejną matematyczną przygodę!
Podczas tej przygody, wspólnie z dzieckiem sprawdzimy czy można spotkać matematykę w kuchni. Założeniem
tych ćwiczeń jest pokazanie dziecku, że z matematyką spotykamy się w
codziennych sytuacjach jak również zapoznanie się z różnymi jednostkami
wagi. W zaproponowanych ćwiczeniach rodzic/dorosły ma być partnerem dziecka,
należy wspierać je, kierować jego rozumowaniem poprzez zadawanie pytań i
tworzenie odpowiednich sytuacji, które pozwolą na trafne wyciąganie wniosków.
UWAGA:
Ćwiczenia będą równie interesujące i cenne dla starszego rodzeństwa.
Ćwiczenie 1: Wstęp – wspólne ważenie
Rodzic pyta dziecko czy
wie co to jest waga i do czego ona służy. Wyciąga wagę łazienkową i proponuje
wspólne ważenie, wcześniej zadaje pytanie: jak myślisz kto jest w naszym domu
najcięższy? Kto jest najlżejszy? Kto jest cięższy od Ciebie, a kto jest lżejszy
ode mnie itp.
Każdy domownik może wziąć
udział w ważeniu. Ciężar każdej osoby zapisujemy na kartce dodając
jednostkę kg. Jeżeli macie zwierzątko w domu (kota lub psa) można zastanowić
się jak je zważyć na wadze łazienkowej, skoro cały czas z niej schodzi i nie
wolno go przytrzymać, bo pomiar będzie sfałszowany. Tutaj może odbyć się
prawdziwa "burza mózgów" – pozwólcie dziecku na wszelkie kombinacje, to może być
świetna zabawa i rozwiązanie zadania konkursowego dla dzieci w wieku wczesnoszkolnymJ
Ćwiczenie 2: W którym sklepie ważymy?
Kolejne pytanie
jakie możemy zadać maluchowi to czy wie: W jakich sklepach używa się wagi?
Może
to być dość trudne pytanie, ponieważ w sklepach zazwyczaj są wagi wbudowane w
kasy i ich nie widać. Ale niech to będzie świetna okazja do cofnięcia się w
czasie i wytłumaczenia dziecku jak wcześniej ważono, gdy nie było tak
zaawansowanej technologii jak w dzisiejszych czasach. A może odwiedzacie targ z
warzywami i owocami i tam spotkaliście stoiska z wagą?
Następnie
pospacerujcie po mieszkaniu, pokazując różne przedmioty. Zadajemy kolejne
pytania:
Czy ten produkt/przedmiot został kupiony na wagę? Czy należało go
zważyć przed zakupem?
Pokazujemy stół,
krzesła, garnek, owoce, karmę dla zwierząt, pralkę, proszek do prania, buty. Następnie możemy zapytać czy w kwiaciarni, bibliotece, sklepie z zabawkami, sklepie
rowerowym… używa się wagi. Czy w sklepie
x sprzedawca korzysta z wagi? Mnie się wydaje, że widziałam w księgarni wagę,
jedna pani podeszła i poprosiła o 1 kg książek. Czy taka sytuacja jest możliwa?
A może mi się to śniło?
Rodzic całe ćwiczenie prowokuje dziecko do
udzielenia odpowiedzi. Sam stara się mówić jak najmniej, raczej dziwi się,
przytakuje, zadaje pytania. Np. Moja
koleżanka ostatnio kupiła 2 kg roweru i pół kilograma róż. Czy to jest możliwe?
Następnie idziemy z
dzieckiem do kuchni.
Ćwiczenie 3 : Liczby na opakowaniach
Wyciągamy z szafki
różnego rodzaju produkty:
Prosimy, aby dziecko
przyjrzało się opakowaniom, pytamy czy wie ile waży każdy z nich. Wspólnie
szukamy informacji o wadze produktu na opakowaniu. Dziecko może flamastrem zaznaczyć znalezione
liczby. Następnie wyjaśniamy skróty: kg to kilogram, dag to dekagram, g to
gram. Ale co to oznacza?
Pytamy: Jak myślisz
co jest cięższe: kilogram czy gram? Sprawdźmy toJ
Dajemy dziecku do
rąk kilogramowe opakowanie cukru, soli lub mąki. Tłumaczymy, że właśnie tyle
waży 1 kilogram.
Wracamy do
zapisanych wag członków rodziny. Mówimy: Zobacz,
ty ważysz 20 kilogramów, czyli tyle samo co 20 opakowań mąki. A ile opakowań mąki ja ważę? A tato/mama, siostra/brat,
a pies/kot?
Odkładamy kilogram i
prosimy dziecko aby wyciągnęło dłoń. Wsypujemy 1/5 łyżeczki cukru na jego dłoń
i mówimy. A tyle waży 1 gram.
Wróćcie do liczb na
opakowaniach i sprawdźcie, które wagi podane są w kilogramach, które w gramach.
Jeżeli na opakowaniach
będą podane dekagramy, możemy kontynuować doświadczenie. Wsypcie na dłoń
dziecka dwie łyżeczki cukru, lub odmierzcie 1 dag na wadze kuchennej i
pozwólcie dziecku poczuć ciężar 1 dekagrama.
To ćwiczenie można
śmiało wykonać również ze starszym rodzeństwem. Ćwiczenie niezwykle cenne, pozwala
poprzez doświadczenia zapamiętać jednostki wagi.
Ćwiczenie: 4 Zadanie domowe / Konkurs.
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs
„Matematyczne ciasteczka”
Zadanie
konkursowe polega na upieczeniu ciasteczek z motywem matematycznym np. liczby,
figury.
Można
skorzystać z naszego przepisu, lub własnegoJ Pozwólcie dziecku
odmierzać wagę każdego produktu.
Przepis - Matematyczne ciasteczka:
Składniki:
·
25 dag mąki pszennej
·
15 dag masła
·
8 dag cukru pudru
·
2 żółtka
·
1 łyżeczka proszku do pieczenia
Wykonanie:
Mąkę z masłem
posiekać nożem. Żółtka dobrze roztrzepać z cukrem, dodać do mąki z tłuszczem.
Dodać proszek do pieczenia i wyrobić ciasto. Ciasto zostawić na chwilę w
chłodnym miejscu, po czym rozwałkować i wycinać wymyślone kształtyJ Piec ok 20 min w temp. 180°C.
Powodzenia!!!
Termin nadsyłania
prac do końca czerwca 2020 r.
Gotowe,
sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl. Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb.
Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy
na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres.
Nadesłane, pysznie wyglądające prace:
Franek z mamą - zdjęcie tytułowe:)
Pani Sylwia z synkiem Wojtusiem i nadesłana opinia, którą zamieszczamy jako zachętę dla pozostałych rodziców i za którą bardzo dziękujemy:)
"Bardzo dziękujemy za ciekawe matematyczne zajęcia, Wojtuś chętnie się angażuje. Korzystamy również z polecanej platformy, gdzie samodzielnie stara się wykonywać zadania. W załączeniu nasze ciasteczka, ciut zmodyfikowaliśmy przepis zgodnie z czekoladowymi preferencjami Wojtka i Wiki. Dzięki temu zadaniu z ważeniem jesteśmy już za pan brat."
Ciasteczka wykonane przez Stasia:
Ciasteczka Teodora - bardzo matematyczne:)
I komentarz mamy Kasi: "Tym razem Teodor "upiekł" ciastka z plasteliny, bardzo fit. Odmierzał składniki i działał zgodnie z przepisem."
Brawo Teodor!
Gratulujemy wszystkim dzieciom i rodzicom, kotek EZO już nie może doczekać się wręczenia lub przesłania upominków i dyplomu!!!
Czekamy również na Twoje zdjęcia:)
A od września zapraszamy wszystkie dzieci na nasze zajęcia z matematyki.
Szczegóły i placówki na naszej stronie: edukacjaezo.pl
Obecnie prowadzimy zajęcia online, mamy jednak nadzieję, że z maluszkami będziemy mogli spotkać się stacjonarnie. Nauka przez doświadczenie, manipulowanie, ruch i zabawę to nieoceniona wartość i bardzo duży rozwój, dający naszym pociechom pewność siebie i przekonanie, że matematyka to przedmiot przyjemny i na miarę ich możliwości. Każde spotkanie z matematyką EZO to prawdziwa przygoda!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz