piątek, 15 maja 2020

Matematyczna Przygoda - Tiptopami przez świat!


Głównym zagadnieniem naszej przygody będzie pomiar długości. Warto wspomagać dziecko za pomocą ćwiczeń, które kładą główny nacisk na rozwój operacyjnego rozumowania.
Dzisiejszy post jest poświęcony kształtowaniu umiejętności mierzenia, dzięki tym ćwiczeniom wasze pociechy będą mogły nabyć praktyczne umiejętności, niezbędne w procesie dalszego uczenia.
Zaproponowane ćwiczenia można wpleść w życie codzienne, a w szczególności te, które będziecie mogli wykonywać podczas spacerówJ
   
Ćwiczenie 1:   Moja rodzina – kto jest najwyższy?
Zastanawiamy się wspólnie z dzieckiem, kto jest najwyższy w naszej rodzinie. Sprawdźmy to, poprzez porównanie wzrostów domowników. Dwie osoby ustawiają się do siebie plecami.  Mówimy dziecku, aby prawidłowo porównać wzrost,  należy stać wyprostowanym, na boso, nie na palcach. Dyskutujemy kto w rodzinie jest najniższy, a kto najwyższy. Kto jest wyższy od mamy, kto jest niższy od brata/siostry? Próbujemy wymienić osoby z (całej) naszej rodziny od  najwyższej do najniższej?

Jest to również wspaniała okazja do zmierzenia wzrostu dziecka. Prosimy je aby zdjęło buty, stanęło przy np. framudze drzwi, wyprostowało się. My w tym czasie zaznaczamy jego wzrost. Jeżeli jest rodzeństwo, warto aby dziecko samodzielnie spróbowało zmierzyć brata/siostrę. Nadzorujemy przebieg ćwiczenia, być może potrzebny będzie stołek.
Jeżeli zaznaczymy wzrost dziecka pytamy, które przedmioty znajdujące się w domu są od niego wyższe, a które są wyższe od mamy/taty? Czy są takie przedmioty, które są wyższe od dziecka, ale niższe od mamy/taty?Czy np. zegar zawieszony wysoko na ścianie, jest od nas wyższy? Jak zmierzyć wysokość/długość zegara?
Możemy również  sprawdzić długość (wysokość) ulubionych maskotek lub lalek dziecka i omówić otrzymane wyniki. Zabawki układamy na dywanie i pamiętamy aby były poukładane równo, w jednej linii. Jaka zabawka jest najdłuższa? Która zabawka jest najkrótsza? Poukładajmy je od najdłuższej do najkrótszej.  
Uwaga: W odniesieniu do długości możemy używać słów: wysoki – długi – duży, (wyższy, dłuższy, większy) niski-krótki-mały, (niższy, krótszy, mniejszy). Wszystko zależy od położenia danego przedmiotu, dlatego warto wspomagać się ruchem ręki – gestem. Długi – jak leży, wysoki jak stoi w pionie, itp.

Ćwiczenie 2: Jak mierzyć kiedy nie mamy linijki?

Rodzic opowiada dziecku o mierzeniu częściami swojego ciała. Proponuje, aby zmierzyć długość pokoju za pomocą swoich stóp. Pokazujemy dziecku, aby pomiar był dokładny, należy stawiać stopę za stopą, przystawiając jedną do drugiej. Takie malutkie kroczki bez przerwy między jedną, a drugą stopą nazywamy tip-topami. Przed rozpoczęciem mierzenia rodzic pyta: jak myślisz, Ile tip – topów mierzy pokój? Sprawdźmy to!  
Jakie wyniki/pomiar otrzymamy jeżeli osoba dorosła zmierzy pokój za pomocą tip topów? Czy wynik będzie taki sam? Sprawdźmy toJ. Wspólnie z dzieckiem zastanawiamy się dlaczego wynik jest inny.

Ćwiczenie 3 : Ile łokci ma ściana?
Kolejną częścią ciała, którą możemy zmierzyć długości przedmiotów są łokcie.  Dawniej kiedy nie było linijek i centymetrów krawieckich, kupcy mierzyli tkaniny do uszycia ubrań za pomocą właśnie łokci. Po wykonaniu ćwiczenia zastanówmy się jaka długość łokcia była najlepsza do mierzenia i dlaczego. Który kupiec zarabiał więcej sprzedając tyle samo?  (Jest to pytanie do starszych dzieci).
Ćwiczenie: Rodzic wskazuje na stół. Mówi, że ciężko będzie stół zmierzyć tip-topami. Może dziecko ma jakiś pomysł, jakimi częściami ciała możemy zmierzyć stół/biurko? Rodzic pokazuje jak można zmierzyć stół przy pomocy łokcia. Nie jest to łatwe, trzeba się trochę nagimnastykować. Wyszło np. 3 łokcie i kawałek. A jaki pomiar będzie jeżeli dziecko spróbuje zmierzyć stół swoim łokciem?
Następnie możemy spróbować zmierzyć długość stołu za pomocą dłoni. Czy tym razem nasze wyniki również się różniły? Dlaczego?
  
Ćwiczenie 4 : Krok za krokiem.


Czas na wykonanie pomiarów za pomocą kroków. Jest to ciekawe ćwiczenie również do nauki i utrwalania liczenia.  

Zmierzmy ile kroków jest od kuchni do łazienki, a ile z salonu do łazienki. Podczas spaceru można sprawdzić ile kroków jest od piaskownicy do karuzeli, a ile od jednego drzewa do drugiego. To ćwiczenie możemy wykorzystywać do znudzenia na spacerach. Najpierw oszacujmy liczbę kroków, następnie sprawdźmy nasze szacunki! Np. pytamy dziecko, jak myślisz, ile kroków zrobisz z tego miejsca do tej ławki? Itp.


Ćwiczenie: 4 Zadanie domowe / Konkurs.   

Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Ile stóp mierzy mój pokój” lub ”Moja rodzina”.


Pierwsza opcja:
Zadanie konkursowe w tej przygodzie polega na nagraniu krótkiego filmu, w którym dziecko mierzy swój pokój za pomocą stóp i głośno liczy tip topy. Można nagrać tylko stopyJ
Druga opcja:
Konkurs plastyczny: Narysuj swoją rodzinę, ustaw jej członków od najwyższego do najniższego. Spróbuj podpisać narysowane postacie: TATA, MAMA, SIOSTRA, BRAT, JA, KOT/PIES.


Termin nadsyłania prac do 31 maja.  
Gotowe, sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl.  Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb. Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany adres.  
  
Wskazówki dla rodziców:  
        Brak pośpiechu  
        Poczekaj na odpowiedź  
        Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwy  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz