Głównym
zagadnieniem naszej przygody będzie pomiar długości. Warto wspomagać dziecko za
pomocą ćwiczeń, które kładą główny nacisk na rozwój operacyjnego rozumowania.
Dzisiejszy
post jest poświęcony kształtowaniu umiejętności mierzenia, dzięki tym
ćwiczeniom wasze pociechy będą mogły nabyć praktyczne umiejętności, niezbędne w
procesie dalszego uczenia.
Zaproponowane
ćwiczenia można wpleść w życie codzienne, a w szczególności te, które będziecie
mogli wykonywać podczas spacerówJ
Ćwiczenie 1: Moja rodzina –
kto jest najwyższy?
Zastanawiamy
się wspólnie z dzieckiem, kto jest najwyższy w naszej rodzinie. Sprawdźmy to, poprzez porównanie wzrostów domowników. Dwie osoby ustawiają się do siebie
plecami. Mówimy dziecku, aby prawidłowo
porównać wzrost, należy stać
wyprostowanym, na boso, nie na palcach. Dyskutujemy kto w rodzinie jest najniższy, a kto najwyższy. Kto
jest wyższy od mamy, kto jest niższy od brata/siostry? Próbujemy wymienić osoby
z (całej) naszej rodziny od najwyższej
do najniższej?
Jest to
również wspaniała okazja do zmierzenia wzrostu dziecka. Prosimy je aby zdjęło
buty, stanęło przy np. framudze drzwi, wyprostowało się. My w tym czasie
zaznaczamy jego wzrost. Jeżeli jest rodzeństwo, warto aby dziecko samodzielnie
spróbowało zmierzyć brata/siostrę. Nadzorujemy przebieg ćwiczenia, być może
potrzebny będzie stołek.
Jeżeli
zaznaczymy wzrost dziecka pytamy, które przedmioty znajdujące się w domu są od
niego wyższe, a które są wyższe od mamy/taty? Czy są takie przedmioty, które są
wyższe od dziecka, ale niższe od mamy/taty?Czy np. zegar
zawieszony wysoko na ścianie, jest od nas wyższy? Jak zmierzyć wysokość/długość
zegara?
Możemy
również sprawdzić długość (wysokość) ulubionych
maskotek lub lalek dziecka i omówić otrzymane wyniki. Zabawki układamy na
dywanie i pamiętamy aby były poukładane równo, w jednej linii. Jaka zabawka
jest najdłuższa? Która zabawka jest najkrótsza? Poukładajmy je od najdłuższej
do najkrótszej.
Uwaga: W odniesieniu do długości możemy używać słów: wysoki – długi – duży, (wyższy,
dłuższy, większy) niski-krótki-mały, (niższy, krótszy, mniejszy). Wszystko
zależy od położenia danego przedmiotu, dlatego warto wspomagać się ruchem ręki –
gestem. Długi – jak leży, wysoki jak stoi w pionie, itp.
Ćwiczenie 2: Jak
mierzyć kiedy nie mamy linijki?
Rodzic opowiada dziecku o
mierzeniu częściami swojego ciała. Proponuje, aby zmierzyć długość pokoju za
pomocą swoich stóp. Pokazujemy dziecku, aby pomiar był dokładny, należy
stawiać stopę za stopą, przystawiając jedną do drugiej. Takie malutkie kroczki
bez przerwy między jedną, a drugą stopą nazywamy tip-topami. Przed rozpoczęciem
mierzenia rodzic pyta: jak myślisz, Ile
tip – topów mierzy pokój? Sprawdźmy to!
Jakie
wyniki/pomiar otrzymamy jeżeli osoba dorosła zmierzy pokój za pomocą tip topów? Czy wynik będzie taki sam? Sprawdźmy toJ. Wspólnie z
dzieckiem zastanawiamy się dlaczego wynik jest inny.
Ćwiczenie 3 : Ile
łokci ma ściana?
Kolejną
częścią ciała, którą możemy zmierzyć długości przedmiotów są łokcie. Dawniej kiedy nie było linijek i centymetrów
krawieckich, kupcy mierzyli tkaniny do uszycia ubrań za pomocą właśnie łokci.
Po wykonaniu ćwiczenia zastanówmy się jaka długość łokcia była najlepsza do
mierzenia i dlaczego. Który kupiec zarabiał więcej sprzedając tyle samo? (Jest to pytanie do starszych dzieci).
Ćwiczenie: Rodzic wskazuje na stół. Mówi, że ciężko będzie stół
zmierzyć tip-topami. Może dziecko ma jakiś pomysł, jakimi częściami ciała możemy
zmierzyć stół/biurko? Rodzic pokazuje jak można zmierzyć stół przy pomocy
łokcia. Nie jest to łatwe, trzeba się trochę nagimnastykować. Wyszło np. 3
łokcie i kawałek. A jaki pomiar będzie jeżeli dziecko spróbuje zmierzyć stół
swoim łokciem?
Następnie możemy spróbować zmierzyć długość stołu za
pomocą dłoni. Czy tym razem nasze wyniki
również się różniły? Dlaczego?
Ćwiczenie 4 :
Krok za krokiem.
Czas na wykonanie
pomiarów za pomocą kroków. Jest to ciekawe ćwiczenie również do nauki i
utrwalania liczenia.
Zmierzmy ile kroków jest od kuchni do łazienki, a ile z salonu do łazienki. Podczas
spaceru można sprawdzić ile kroków jest od piaskownicy do karuzeli, a ile od
jednego drzewa do drugiego. To ćwiczenie możemy wykorzystywać do znudzenia na
spacerach. Najpierw oszacujmy liczbę kroków, następnie sprawdźmy nasze szacunki!
Np. pytamy dziecko, jak myślisz, ile kroków zrobisz z tego miejsca do tej
ławki? Itp.
Ćwiczenie: 4
Zadanie domowe / Konkurs.
Zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs „Ile stóp mierzy mój pokój” lub ”Moja
rodzina”.
Pierwsza opcja:
Zadanie konkursowe w tej przygodzie polega na nagraniu krótkiego filmu, w
którym dziecko mierzy swój pokój za pomocą stóp i głośno liczy tip topy. Można nagrać
tylko stopyJ
Druga opcja:
Konkurs plastyczny: Narysuj swoją rodzinę, ustaw jej członków od
najwyższego do najniższego. Spróbuj podpisać narysowane postacie: TATA, MAMA,
SIOSTRA, BRAT, JA, KOT/PIES.
Termin nadsyłania
prac do 31 maja.
Gotowe,
sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl. Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb.
Każda nadesłana praca zostanie nagrodzona ezowym upominkiem, który przekażemy
na pierwszych stacjonarnych zajęciach lub wyślemy w czerwcu na wskazany
adres.
Wskazówki dla rodziców:
•
Brak pośpiechu
•
Poczekaj na odpowiedź
•
Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi,
bądź cierpliwy☺
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz